پارچه پلی استر چیست؟

پارچه پلی استر چیست؟

همانطور که می دانید پارچه پلی استر دارای ویژگی های خاصی است که آن را به یک انتخاب عالی برای لباس تبدیل می کند. این پارچه ساخته دست بشر است و دارای بافت طبیعی مانند ابریشم، پنبه یا پشم نیست.  با اینکه طبیعی نیست حتما باید نکات مثبتی داشته باشد، که توجه طراحان را به خود جلب کرده است.

به هر پارچه یا لباسی که با نخ یا الیاف پلی استر ساخته می شود، به اصطلاح پلی استر می گویند. پلی استر نام یک پلیمر مصنوعی است. این ماده ی خاص، بیشتر به عنوان پلی اتیلن ترفتالات (PET) شناخته می شود. اتیلن گلیکول و اسید ترفتالیک، ماده ی اولیه پارچه های پلی استر هستند. همه این ها بسیار علمی به نظر می رسد، اما اساساً پلی استر نوعی پلاستیک است.

پارچه پلی استر، اولین بار در سال ۱۹۴۱ توسط شیمیدانان بریتانیایی جان رکس وینفیلد و جیمز تنانت دیکسون اختراع شد. در دهه ۱۹۷۰ محبوبیت فزاینده ای پیدا کرد. به لطف آن کت و شلوارهای بلند، براق و… اگر بگوییم کمی پلاستیکی، از دهه ۷۰ میلادی وارد صنعت مد شد. پلی استر به عنوان پارچه ای ارزان شناخته شد.

ویژگی های پارچه پلی استر

در این بخش از نوشته قصد داریم کلیه مزایا و معایت های پارچه های پُلی اسـتری را معرفی کنم. به طور کلی مزایا و معایب پارچه پلی استر را می توان در موارد زیر شرح داد:

  • ساختار پلی استر به گونه ای است که دوام بالایی دارد.
  • مقاومت در برابر چروک و کشیدگی، باعث شده است که طراحان مد، پلی استر را به عنوان پارچه ی محبوب خود انتخاب کنند.
  • از لحاظ وزنی، الیاف به کار برده شده در پلی استر بسیار سبک است.
  • الیاف پلی استر، رنگ پذیری بالایی دارند. در نتیجه، تنوع رنگ در این پارچه بالاست.
  • پارچه های پلی استر، شکل اولیه ی خود را حفظ کرده و تغییر شکل نمی دهد.
  • مراقبت از این پارچه آسان بوده و در منزل قابل شست و شو می باشد.
  • سریع خشک شدن پلی استر باعث می شود که مدت کمی پس از شست و شو بتوانید آن را بپوشید.

پارچه پلی استر چیست

معایب پارچه های پلی استر:

برخی افراد دوست دارند فقط از پارچه ‌ها و نخ ‌های طبیعی مانند پنبه، ترمه، ابریشم، پشم و غیره استفاده کنند.

شاید بزرگترین عیب پلی استر عدم جابجایی هوا در لباس است. برخی هنگام پوشیدن آن متوجه می شوند که احساس تعریق می کنند یا احساس رطوبت دارند که می تواند ناراحت کننده باشد. این به این دلیل است که جذب رطوبت پارچه های پلی استر در مقایسه با پارچه های طبیعی مانند پنبه بسیار کم است. با این حال، تولید مدرن در حال حاضر شروع به ایجاد پلی استرهای رطوبت گیر بیشتری کرده است، که برای ورزش و وسایل تفریحی عالی هستند.

افرادی که پوست بسیار حساسی دارند ممکن است متوجه شوند که به پوشیدن پارچه ‌های مصنوعی واکنش کوچکی نشان می‌دهند. با این حال، زمانی که پارچه ترکیبی باشد، معمولاً این امر رایج نیست. به خودی خود بسیار قابل اشتعال است، بنابراین باید مراقب باشید. از پلی استر ۱۰۰٪ در نزدیکی شعله ی آتش استفاده نکنید.

از آنجایی که پلی استر از پلاستیک ساخته شده است، این سوال وجود دارد که آیا برای محیط زیست مضر است یا خیر. درست است که از یک منبع ناپایدار می آید. با این حال، بطری های پلاستیکی در واقع به پارچه پلی استر بازیافت می شوند. که بسیار شگفت انگیز است. اما، از جنبه منفی، پلاستیک قابل کمپوست نیست، به این معنی که به خوبی در خاک تجزیه نمی شود.

پارچه پلی استر نساجی ایری

انواع پارچه پلی استر

انواع پارچه پلی استر به شرح زیر است که بیشترین کاربرد را دارد:

  • PCDT (پلی-۱، ۴-سیکلوهگزیلن-دی متیلن ترفتالات)
  • PET (پلی اتیلن ترفتالات)

چهار شکل پارچه پلی استر اصلی عبارتند از: filament، staple، tow و fiberfill. در فرم filament ، هر رشته الیاف پلی استر به صورت پیوسته است و پارچه هایی با سطح صاف تولید می کند. در شکلstaple ، رشته ها به طول های کوتاه و از پیش تعیین شده بریده می شوند. در این شکل پلی استر به راحتی با الیاف دیگر ترکیب می شود.

پلی استر، پارچه ی بازیافت پذیر

پارچه های پلی استر ضد آب نیست، اما در برابر آب مقاوم است. پلی استر یک پلیمر است. الیاف جداگانه آن ضد آب هستند، اما پس از بافته شدن در پارچه، آب می تواند از شکاف های بافت عبور کند و پارچه خیس شود.

پارچه پلی استر ضد آب

ضایعات پارچه پلی استر

پارچه های پلی استری از آنجایی که استفاده زیادی دارند پس از گذشت زمان از بین می روند و تبدیل به ضایعات پارچه می شوند و پس از بلا استفاده شدن این جنس از پارچه توسط خریداران ضایعات پارچه خریداری می شود. نساجی آیری یکی از معتبرترین مرجع برای خرید ضایعات پارچه می باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و فروش ضایعات پارچه های پُلی استری با کارشناسان نساجی ایری تماس حاصل فرمایید.

روش های بازیافت پارچه های پلی استر

  • بازیافت مکانیکی، پلاستیک ذوب می شود تا نخ جدید تولید شود. این فرآیند را فقط می توان چند بار قبل از اینکه فیبر کیفیت خود را از دست بدهد انجام داد.
  • بازیافت شیمیایی شامل شکستن مولکول های پلاستیک و تبدیل آنها به نخ است.

پلی استر بازیافتی همچنین به عنوان RPET شناخته می شود. افرادی که به خرید و فروش ضایعات پارچه پلی اسـتر مشغول هستند، از پلی استر بازیافتی بهره ی زیادی می برند. استفاده از آن به ویژه برای لباس‌های ورزشی، لباس‌های استراحت و لباس‌های فضای باز محبوب است. بطری های آب پلاستیکی بازیافتی، زباله های نساجی و حتی تورهای ماهیگیری قدیمی از بازیافت پلی استر ساخته شده است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *