پارچه دورس چیست و چه کاربردی دارد؟

پارچه دورس چیست و چه کاربردی دارد؟

پارچه دورس چیست؟ هرساله با نزدیک شدن به نیمه دوم سال در انواع فروشگاه ها و آنلاین شاپ ها، لباس ها و هودی هایی با نام دورس به فروش می­رسند. بسیاری از ما بدون آنکه درباره این دسته از لباس ها آگاهی چندانی داشته باشیم به خرید آنها می­پردازیم یا از پوشیدنشان منصرف می­شویم. دورس در یک زمستان سرد، تن شما را در آغوش می­گیرد و از ورود سرما جلوگیری می­کند. این پارچه تو کرک چنان گرمایی ایجاد می­کند که از بخاری و شوفاژ بی نیاز می­شوید. برای اینکه با این پارچه، انواع و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

پارچه دورس چیست؟

همانطور که متوجه شدید، پارچه دورس در فصل پاییز و زمستان وارد رقابت با دیگر پارچه ها می­شود پس می توانیم آن را در گروه پارچه های تریکو و ضخیم قرار دهیم. اگر تا به حال هودی دورس به تن کرده باشید، می دانید که تار و پودهای این پارچه به صورت متراکم درآمده اند و داخل این لباس ها را کرکی نموده اند. در واقع قسمت داخلی این لباس ها از جنس پنبه و لایه بیرونی لباس های دورس از جنس پنبه، پلی استر یا مواردی از این قبیل هستند.

پارچه دورس چیست؟ | نساجی آیری
پارچه دورس چیست؟ | نساجی آیری

انواع پارچه دورس

حتما شما هم با این اتفاق مواجه شده اید که دو لباس تقریبا مشابه در دو فروشگاه قیمت متفاوتی داشته باشند. در این شرایط اگر موضوع را با فروشنده گران فروش تر در میان بگذارید حتما به شما خواهد گفت که جنس دو لباس با هم متفاوت است. با اینکه خیلی از فروشنده ها این جمله را به دروغ می­گویند اما اگر درباره لباس های دورس چنین حرف هایی شنیدید، زیاد تعجب نکنید. پارچه دورس بنابر میزان استفاده از پنبه، پلی استر، لاکرا و… به انواع مختلفی دسته بندی می­شود که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند.

پارچه دورس سه نخ: از معروف ترین دورس ها می­توانیم به دورس سه نخ اشاره کنیم. در این نوع پارچه، پنبه به همراه دو نخ دیگر بافته شده و دورس سه نخ را به وجود آورده است. جالب است بدانید در نساجی ها دورس دو نخ نیز وجود دارد که از ترکیب پنبه با یک نخ دیگر تولید می­شود.

پارچه دورس پلی استر: یکی دیگر از پارچه های دورس پرفروش، پارچه پلی استر است. بخش عمده این پارچه را پلی استر و میزان کمی از آن را پنبه تشکیل می­دهد. عدم جذب رطوبت، عدم آبرفت و کیفیت بالا از ویژگی های این پارچه می­باشد.

پارچه دورس گلکسی: فلامنت، ماده ای است که لایه داخلی این پارچه را تشکیل داده است. کاربرد پارچه گلکسی بیشتر در لباس های ورزشی است.

پارچه دورس لاکرا: این نوع پارچه را الیاف طبیعی تشکیل داده اند و به همین دلیل پارچه لاکرا، رطوبت را به میزان زیادی جذب می­کند.

پارچه دورس ملانژ: بیشتر گرمکن ها، کلاه و دستکش های ورزشی از این نوع پارچه تولید می­شوند که از مرغوب ترین نخ ها به وجود آمده است.

کاربرد پارچه دورس

همانطور که متوجه شدید، این پارچه در تولید انواع لباس های گرم مانند سویشرت، هودی و شلوار کاربرد دارد. علاوه بر این از این پارچه ها برای تولید لباس های ورزشی و دستکش و کلاه نیز استفاده می­شود.

پارچه دورس چیست؟ | نساجی آیری
پارچه دورس چیست؟ | نساجی آیری

خرید و فروش ضایعات پارچه

چه خودتان خیاط باشید و چه پارچه را برای تحویل دادن به خیاط خریداری کرده باشید، باید بدانید که مقدار قابل توجهی از پارچه هنگام برش و دوخت اضافه می­آید و در بیشتر مواقع دور ریخته می­شود. شما می­توانید با فروش این ضایعات پارچه به مرکز مطمئنی مانند نساجی آیری، از دور ریخته شدن این پارچه ها جلوگیری کنید.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *