پارچه دم قیچی

پارچه دم قیچی

اگر بخواهیم به پارچه دم قیچی و تعریف آن بپردازیم, باید اول از همه به نکاتی که در اطراف ما اتفاق می‌افتد, توجه کنیم. واقعیت‌هایی که ممکن است از کنارش به راحتی رد شده باشیم. مسئله‌ای که هر کدام از ما در اصلاح آن می‌توانیم نقشی پررنگ داشته باشیم. مثل ساختار و تاروپود همه پارچه‌ها, نقش ما هم شاید کوچک اما به صورت کلی, چشمگیر است و تحقق آن می‌تواند نتایج فوق‌العاده ارزشمندی را به همراه داشته باشد.

نام پارچه‌ دم قیچی را حتی اگر نشنیده باشیم, اما مسلما در محیط زندگی, کار, شهر و مخصوصا در جاهایی که تولیدی‌های لباس وجود دارد, دیده‌ایم. فرقی نمی‌کند کدام نقطه‌ زمین باشد. هر جا که انسان در آن زیست کند, پارچه‌هایی وجود دارد که دیگر قابل استفاده نیستند.

پارچه دم قیچی چیست؟

پارچه دم‌ قیچی اصطلاحا به ضایعات پارچه گفته می‌شود. این تعریف را زمانی بهتر می‌توانیم دریابیم که سری به تولیدی‌های لباس بزنیم. در چنین مکان‌هایی, شما با پارچه‌های برش‌خورده‌ی ریز و درشتی روبرو می‌شوید. البته, اینکه تولیدی‌های مختلف سیاست‌های خاص خودشان را برای اینگونه ضایعات پارچه دارند, شکی نیست. ولی به صورت کلی اگر برنامه‌ی مشخصی برای اینگونه پارچه‌ها وجود نداشته باشد, این مسئله تبدیل به یک فاجعه می‌شود.

سازمان حفظ محیط زیست آمریکا گزارش کرد که حدود هفده میلیون تن ضایعات پارچه, تنها در سال ۲۰۱۷, در آمریکا تولید شده است. افزایش مقدار ضایعات پارچه در سالهای اخیر, موجب شده که اصطلاح پارچه دم قیچی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

همانطور که رسانه‌ها و تکنولوژی و زندگی مردم به صورت مشخص در چند دهه اخیر در کنار یکدیگر تغییر قابل توجهی داشتند, به همان‌صورت دیدگاه مردم نیز نسبت به ظاهر و مد تغییر زیادی به همراه داشته است.

نقش صنعت مد و فشن در تولید ضایعات پارچه

اجتناب‌ناپذیر خواهد بود اگر بخواهیم درباره ضایعات پارچه و یا پارچه دم قیچی صحبت کنیم, ولی به صنعت مد و فشن اشاره‌ای نداشته باشیم. تاشا لوییس, استاد دانشگاه علوم و طراحی کرنل, به صورت طعنه‌آمیزی به این مسئله اشاره می‌کند. او می‌گوید: “یک زمانی, سال چهار فصل داشت, اما حالا, یازده یا دوازده و یا حتی تعداد بیشتری فصل در یک سال داریم!”

در دو دهه اخیر مخصوصا, صنعت مد پیشرفت سریعی داشته و تولیدکننده‌های لباس با درخواست‌هایی روبرو شدند که دید آنها را در تولید لباس تغییر داد. صنعت مد سریع را در بسیاری از نکته‌ها بررسی کرد. در واقع, افزایش درخواست برای آخرین مد روز, تولیدکننده‌ها را واداشت تا لباس‌هایی ارزانتر و با طول عمر کمتری تولید کنند. این موضوع خود به تنهایی باعث شده در سالهای اخیر میزان ضایعات پارچه, چندین برابر شود.

تصور اینکه تولید چنین لباس‌هایی بدون استفاده از پارچه‌ دم قیچی, در حجم بالا انجام می‌شود, بسیار مشکل است. پارچه‌های برش‌خورده‌ایی که راهی زباله‌دانی‌ها می‌شوند.

دم قیچی
پارچه دم قیچی

آیا این نوع پارچه همان ضایعات پارچه است؟

در تعریف پارچه‌ دم قیچی و ضایعات پارچه, یک نکته مشترک وجود دارد. ما در هر دو صورت با پارچه‌هایی روبرو هستیم که از دید بسیاری از مردم, دیگر قابل استفاده نیستند, یعنی به بیانی روشن‌تر اگر بخواهیم صحبت کنیم, باید بگوییم که از دید مردم, تمام پارچه‌هایی که قابل استفاده نیستند, ضایعات محسوب می‌شوند. این را می‌توان تعریف و تصوری کلی از پارچه‌هایی دانست که در یک نقطه به یکدیگر می‌رسند.

پارچه‌ دم قیچی بیشتر به پارچه‌های برش‌خورده اشاره دارد که خود به نوعی ضایعات محسوب می‌شود, ولی ضایعات پارچه به حجم بالایی از پارچه‌ها و لباس‌های اصطلاحا کهنه اشاره دارد.

آیا پارچه‌ دم قیچی و ضایعات پارچه قابل استفاده هستند؟

وقتی به کاربرد پارچه‌ دم قیچی اشاره می‌کنیم, ناخودآگاه به یاد سالهای اخیر می‌افتیم. زمانی که مردم از پارچه‌ها و لباس‌های کهنه استفاده‌های مختلفی می‌کردند. کسی نمی‌تواند دستمال سفره‌هایی را که از برش‌های لباس‌های کهنه ما درست می‌شد, فراموش کند. گاهی هم با خانواده‌هایی روبرو می‌شویم که از خلاقیت بیشتری استفاده می‌کنند. به عنوان مثال تکه پارچه‌های کهنه را به هم می‌دوزند که این خود می‌تواند کاربردهای مختلفی مانند روتختی یا رومیزی داشته باشد.

افرادی هم هستند که از پارچه‌ دم قیچی برای هدف خاص هنری خود استفاده می‌کنند. این روند البته در سالهای اخیر هم مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.آنها از تکه پارچه‌ها, قاب‌های رنگارنگی خلق می‌کنند, یا حتی پا را فراتر می‌گذارند و از این برش‌ها در تولید لباس‌هایی با طرحی جذاب و دیدنی, مبادرت می‌ورزند.

پارچه دم قیچی چیست؟
خرید ضایعات پارچه دم قیچی

برندهایی که از این اضافه‌های پارچه استفاده می‌کنند

همانطور که به پارچه‌ دم قیچی پرداختیم و درباره ضایعات گسترده پارچه‌ها و لباس‌ها صحبت کردیم, باید از برندهایی هم که از بازیافت این نوع پارچه‌ها استفاده می‌کنند, سخن به میان آوریم. یک نکته بسیار مهم این است که اکثر مردم, دیگر به ضایعات پارچه توجهی نمی‌کنند, اما این باعث نمی‌شود که افراد, سازمان‌ها و برندهایی که در زمینه بازیافت این پارچه‌ها فعالیت می‌کنند, را نادیده بگیریم.

با به چرخه در آوردن دوباره پارچه‌ دم قیچی و ضایعات پارچه, برندهای گوناگونی مانند پاتاگونیا بوجود آمده‌اند. حداقل می‌توان تصور کرد که آنها از دور انداخته شدن بیشتر پارچه‌ها جلوگیری می‌کنند. اخیرا در ایران نیز این ایده ناب را به کار می‌گیرند و اقدام به خرید ضایعات پارچه می‌کنند. فرقی نمی‌کند کدام نوع از پارچه باشد. پارچه‌های پلی استر و نخی باشد یا پنبه‌ای. حتی پارچه‌ دم قیچی‌های ضایعاتی هم می‌توانند شامل پارچه‌هایی شوند که برای این نوع سازمان‌ها و یا تولیدکننده‌ها, کاربردهای گوناگونی داشته باشد.

خرید و فروش پارچه‌های دم قیچی و ضایعات پارچه

با جستجویی کوتاه در اطراف خود و محل زندگی‌مان و یا در فضای مجازی, افراد و یا سازمان‌هایی را پیدا می‌کنیم که خریدار دم قیچی‌های ضایعاتی هستند. وقتی می‌گوییم ضایعات یعنی درباره تمام پارچه‌ها و لباس‌هایی که دیگر قابل استفاده نیستند, صحبت می‌کنیم. لباس‌هایی که حتی سالها از عمرشان گذشته و دیگر هیچ‌کس به آنها فکر نمی‌کند.

قیمت ضایعات پارچه دم قیچی

معمولا ضایعات پارچه را به صورت کیلویی خرید و فروش می‌کنند. این رقم در سالهای اخیر, تغییر زیادی داشته است. البته نباید از این نکته غافل شد که در کنار این کار, افرادی هم سودجو هم وجود دارند و اقدام به خرید پارچه‌های کهنه با قیمتی بسیار پایین می‌کنند. به همین خاطر باید در جستجوی خود برای پیدا کردن تولیدکننده‌ها و شرکت‌هایی که در حوزه بازیافت ضایعات پارچه و پارچه‌های دم قیچی فعالیت می‌کنند, احتیاط بیشتری داشته باشیم.مجموعه نساجی آیری یکی از معتبر ترین شرکت های خریدار انواع ضایعات پارچه و ضایعات نخ در ایران می باشد. جهت خرید ضایعات خود با کارشناسان نساجی آیری تماس حاصل فرمایید.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *