سرنخ پنبه‌ای خریدار ضایعات سرنخ پنبه

سرنخ پنبه‌ای خریدار ضایعات سرنخ پنبه

در این مقاله قصد داریم به اهمیت ضایعات سرنخ پنبه‌ای و کاربردهای آن بپردازیم. اما قبل از شروع هر چیزی باید دلیل اهمیت الیاف ساخته‌شده از پنبه را بدانیم.یکی از نیازهای ضروری انسان برای داشتن یک زندگی راحت، نیاز به پوشاک است. پوشاک به حفظ تعادل دمایی بدن انسان در فصول گرم و یا سرد سال کمک می‌کند. برای تهیه پوشاک از مواد متنوعی مانند پوست حیوانات، الیاف گیاهانی مانند پنبه و کتان و یا مواد مصنوعی مانند نایلون، پلی‌آمید و پلی‌استر استفاده می‌شود. در این میان،‌ الیاف طبیعی مانند الیاف پنبه از اهمیت بالایی برخوردار هستند. الیاف پنبه بسیار نرم و لطیف هستند که با استفاده از آن می‌توان انواع پارچه‌های پنبه‌ای را تولید کرد. از آنجایی که الیاف پنبه جذب بالایی در برابر رطوبت دارند، ‌منجر به احساس خنکی مطبوعی در فصول گرم سال می‌شوند. علاوه بر این، پارچه‌های الیاف پنبه برای تولید لباس‌های ورزشی نرم و راحت بسیار مناسب هستند.

با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهای ذکر شده در بالا برای الیاف پنبه‌ای، تولید آن همواره در کشور رو به افزایش است. در سال ۱۳۹۹ در حدود ۸۰ هزار تن الیاف پنبه تولید شده است که در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش چشمگیری یافته است. علاوه بر این، ‌در سال ۱۳۹۹،‌ سرانه مصرف الیاف پنبه از ۱۲۰ هزار تن به ۱۵۰ هزار تن رشد داشته است. می‌توان نتیجه گرفت که با افزایش تولید الیاف پنبه،‌ ضایعات آن، شامل پارچه‌، نخ‌ و یا سرنخ‌ پنبه‌ای نیز رو به افزایش است. این ضایعات ارزشمند هستند و از آن‌ها می‌توان استفاده‌های گوناگونی داشت.

خریدار سرنخ پنبه‌ای
خرید سرنخ پنبه‌ای | نخ پنبه | نساجی آیری

سرنخ چیست؟

در صنعت نساجی به ضایعات نخ پس از تولید پارچه سرنخ گفته می‌شود. در واقع زمانی که داخل دستگاه نخ‌ها به صورت تار و پود در هم تنیده می‌شوند و پارچه تهیه می‌شود، نخ‌هایی در اطراف طاقه پارچه وجود دارند که بریده و دور ریخته می‌شوند. برای تصور بهتر، بافت یک فرش دستباف را در نظر بگیرید. پس از گره زدن‌های مداوم و اتمام کار فرش، باید فرش از دار قالی‌بافی جدا شود. در این حین ضایعاتی از نخ‌هایی که فرش را به دار قالی متصل می‌کردند وجود خواهد داشت. برای جداسازی فرش از دار،‌ با قیچی مخصوص تارهای انتهایی را برش داده و فرش را از دار جدا می‌کنند. حال تولید پارچه از نخ‌ را در نظر بگیرید. الیافی که پس از تولید پارچه به عنوان ضایعات دور ریز می‌شوند سرنخ گفته می‌شود.

انواع نخ پنبه و ضایعات آن

از آنجایی که انواع متفاوت الیاف طبیعی و یا مصنوعی برای تولید پارچه استفاده می‌شود، ‌الیافی که تحت عنوان سرنخ شناخته می‌شوند نیز می‌توانند انواع متفاوتی داشته باشند. الیاف ابریشمی،‌ الیاف کتان، الیاف پنبه‌ای، الیاف پلی‌استر از جمله الیاف‌های رایج در تولید پارچه در صنعت نساجی هستند. برای تولید پارچه با ویژگی‌های مخصوص،‌ الیاف متنوع را می‌توان با هم ترکیب نمود تا ویژگی‌های هر یک از الیاف به پارچه تولید شده نهایی منتقل شود. در نتیجه،‌ ضایعات نخ پس از تولید پارچه‌ها نیز می‌تواند جنس‌های متفاوتی داشته باشد. علاوه بر این، نخ‌ها می‌توانند سفید و یا رنگی باشند. انواع سرنخ‌ها معمولا به صورت مخلوط و یا جدا از هم به فروش می‌رسند.

به طور کلی در صنعت نساجی دو نوع نخ تولید می‌شود. نخ‌های تولید شده یا از نوع فیلامنتی هستند و یا از نوع الیاف کوتاه. اغلب الیاف مصنوعی، مانند الیاف پلی‌استر از نوع فیلامنتی هستند که به راحتی توسط ریسندگی شیمیایی به الیاف فیلامنتی بلند تبدیل می‌شوند. ریسندگی شیمیایی شامل ذوب‌ریسی و محلول‌ریسی است. الیاف کوتاه،‌ مانند پنبه،‌ طبیعی بوده و از طریق ریسندگی مکانیکی با استفاده از مکانیزم تاب دادن به الیاف بلند تبدیل می‌شوند. در واقع تابدهی الیاف کوتاه باعث می‌شود آن‌ها کنار یکدیگر قرار بگیرند و نخ‌های پنبه‌ای بلند را ایجاد کنند. در صورتی که بخواهیم پارچه‌ای با ویژگی‌های الیاف فیلامنتی و پنبه را به طور هم‌زمان تولید کنیم، ابتدا باید الیاف فیلامنتی را به ابعاد کوتاه تبدیل کرده و با الیاف کوتاه پنبه مخلوط کنیم.

سرنخ پنبه‌
خریدار ضایعات سرنخ پنبه‌ای | نخ پنبه

بازیافت و استفاده مجدد از ضایعات سرنخ پنبه‌ای در نساجی

با توجه به میزان بالای تولید انواع نخ و پارچه برای مصارف مختلف مانند پوشاک و یا کالاهای خواب،‌ می‌توان حجم بالایی از ضایعات نخ را انتظار داشت. از آنجایی که سرنخ‌ها کاربردهای مختلفی دارند،‌ ضایعات آن‌ها به صورت عمده خرید و فروش می‌شود. این ضایعات نخ بسته به نوع آن‌ها می‌توانند بازیافت شده و مجدد به نخ تبدیل شوند و یا برای استفاده‌های مجدد در نظر گرفته شوند.

در صورتی که ضایعات نخ از الیاف مصنوعی تهیه شده باشند، به دلیل ماهیت پلیمری که دارا هستند، می‌توانند دوباره ذوب شده و مراحل نخ‌ریسی را از ابتدا طی کنند. با این کار نخ‌های به دست آمده مانند نخ‌های نو می‌توانند مجدد وارد فرایند تولید پارچه شوند و یا برای مصارف دوخت و دوز مورد استفاده قرار بگیرند.

علی‌رغم اینکه نخ‌های تهیه‌شده از الیاف طبیعی،‌ مانند پنبه، قابلیت ذوب شدن و تبدیل مجدد را ندارند، می‌توان از آن‌ها استفاده مجدد کرد. از سرنخ‌های پنبه حلاجی‌شده برای پر کردن بالشت، تشک و یا مبل استفاده می‌شود. استفاده از سرنخ‌های حلاجی شده در مقایسه با سایر مواد مورد استفاده در پرکنی مقرون به صرفه است. علاوه بر این، سرنخ‌های پنبه‌ای برای نظافت کارخانه‌های گوناگونی مانند فولاد و آهن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد،‌ بازیافت و یا استفاده مجدد از ضایعات نخ به دلیل حجم بالای تولید آن از اهمیت بالایی برخوردار است. برای تولید الیاف‌های متنوع از منابع طبیعی استفاده می‌شود که بسیار ارزشمند هستند. با استفاده مجدد از ضایعات دور ریز کارخانجات نساجی می‌توان این مواد ارزشمند را مجدد وارد چرخه مصرف کرد و به حفظ محیط‌زیست نیز کمک نمود.

سرنخ پنبه‌ای
سرنخ پنبه‌ای | نخ پنبه

خرید و فروش سرنخ پنبه‌ای

همانطور که پیشتر اشاره شد، یکی از الیاف مورد توجه در صنعت نساجی پنبه است. پارچه‌های تهیه شده از پنبه بسیار لطیف و دارای تهویه مناسب هستند. علاوه بر این، پارچه‌های ساخته‌شده از الیاف پنبه‌ای قابلیت جذب بالایی در مقایسه با انواع مصنوعی آن دارند. همه این ویژگی‌ها در سرنخ پنبه‌ای نیز وجود دارد. به این دلیل،‌ استفاده از ضایعات سرنخ پنبه‌ای در تمیزکاری کارخانجاتی که با مواد چرب و روغن‌ها سر و کار دارند بسیار مناسب است. همچنین برای استفاده به عنوان ماده پرکنی کالاهای خواب و مبلمان از سرنخ پنبه‌ای استفاده می‌شود.

به دلیل اهمیت و کاربردهای فراوان ضایعات سرنخ پنبه‌ای،‌ نساجی آیری، به عنوان خریدار سرنخ پنبه‌ای، اقدام به جمع‌آوری سرنخ پنبه‌ای به صورت عمده و ارائه آن به شرکت‌های متقاضی نموده است. شرکت نساجی آیری یکی از شرکت‌های پیشگام در حوزه بازیافت ضایعات نساجی، ‌از جمله ضایعات سرنخ و ضایعات پارچه است. این ضایعات با بهترین قیمت معامله شده و به مصارف مختلف می‌رسد. برای اطلاع از قیمت و شرایط خرید و فروش ضایعات سرنخ پنبه‌ای با کارشناسان مجموعه نساجی آیری تماس حاصل فرمایید.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *