راهنمای خرید پارچه
در بازار پارچه های بسیار متنوعی وجود دارد و این تنوع هر روز افزون می شود. این موضوع باعث می شود تا زمانی که به خرید پارچه می روید، دچار سردرگمی شوید و خرید برای شما دشوار شود. بیشتر مردم در زمان خرید فقط به رنگ و طرح پارچه توجه می کنند. اما در واقع ابتدا باید به جنس پارچه، راحتی و سختی در زمان دوخت، نوع لمس آن، آبرفت و … توجه کرد و سپس به سراغ علایق خود رفت. در این مطلب قصد داریم تا به نکات مهمی که در زمان خرید پارچه به شما کمک می کنند بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.
شناخت جنس پارچه
در زمان خرید پارچه، اولین نکته ای که مهم است شناخت جنس پارچه می باشد. مهارت تشخیص جنس پارچه ها نیاز به مرور زمان و خرید های متعدد دارد. اما به صورت کلی باید گفت که پارچه در دو نوع طبیعی و مصنوعی قرار می گیرند. این پارچه ها با توجه به مواد اولیه ای که در آنها استفاده می شود می توانند خصوصیات متفاوتی در زمان دوخت داشته باشند. پارچه های طبیعی شامل کتان، ابریشم، پنبه، موهر، پشم و … می باشند. همچنین پارچه های مصنوعی شامل پلی استر؛ استات، نایلون، ریون، اکریلیک و … می باشند. بیشتر پارچه ها ترکیبی از دو الیاف طبیعی و مصنوعی هستند. تفاوت زیاد بین پارچه ها، به دلیل تغییر میزان الیاف طبیعی و مصنوعی می باشد.
نکته مهمی که در زمان خرید پارچه وجود دارد این است که پارچه مناسب خود را پیدا کنید. به طور مثال پارچه های کشی برای لباس های ورزشی و خانگی مناسب می باشند و در بافت آنها مقداری مواد مصنوعی وجود دارد. همچنین پارچه دستباف برای تولید لباس های گرانبها و فاخر مناسب می باشند.
بررسی ثبات رنگ پارچه
در زمان خرید پارچه باید به یکنواختی و ثبات رنگ آن توجه کنید. بدین صورت که پارچه بعد از شست و شو نباید دچار لکه شود. برای اینکه نشانه هایی از عدم ثبات رنگ پارچه دریافت کنید، باید پارچه را بررسی کنید که دارای لکه های پررنگ و کمرنگ نباشد. در صورتی که روی پارچه لکه هایی مشاهده کردید، باید بدانید که امکان دارد پارچه بعد از شست و شو رنگ آن تغییر کند. یکی از شیوه هایی که می توان با آن به رنگ پارچه مطمئن شد، این است که پارچه سفید یا پنبه ای که نمدار شده است را روی پارچه خود بکشید. در صورتی که رنگ پارچه ثبات داشته باشد، دستمال شما رنگ پارچه را به خود نمی گیرد.
بررسی آبرفت پارچه
آبرفت یکی از نکات مهم در زمان خرید پارچه می باشد. اکثر پارچه هایی که با الیاف طبیعی تولید می شوند بعد از یکبار شست و شو از متراژ آنها کاسته می شود. از این رو در زمان خرید، نسبت به متراژی که نیاز دارید حدود ۱۰ درصد بیشتر خرید کنید، تا لباس مورد نظر برای دوخت دچار کم و کاستی نشود.
اصطلاحات رایج در بازار پارچه
در بازار پارچه هم مانند بازارهای دیگر، اصطلاحات خاصی وجود دارد که در ادامه به مهمترین آنها خواهیم پرداخت.
طاقه پارچه
یکی از اصطلاحاتی که در بازار رواج دارد طاقه پارچه یا توپ پارچه است. این طاقه ها از متراژهای متفاوتی همچون ۱۰۰ متر برخوردار هستند. باید توجه داشته باشید که زمانی که از فروشنده طول طاقه را سوال می کنید، حتما عرض آن را هم بپرسید؛ زیرا در هر طاقه اندازه ها با یکدیگر متفاوت هستند.
یک قواره پارچه چند متر است
یکی از مهم ترین سوالات و پر تکرار ترین آنها در بازار پارچه، کلمه قواره می باشد. این سوال که”هر قواره چند متر است؟” را زیاد می شنوید. باید عرض کنیم که هر قواره برای هر محصول، به نسبت کاربردی که دارد اندازه متفاوتی نیز دارد. برای مثال، قواره اندامی شلوار با قواره چادر تفاوت دارد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا اندازه های متفاوت قواره را شرح دهیم.
- قواره مانتو: بین ۲ متر تا ۲.۵ متر متغیر است.
- قواره پارچه شلوار مردانه: یک قواره حدودا ۱ متر و ۱۰ سانتی متری می باشد.
- قواره دامن: ۸۰ سانتی متر الی ۱ متر است.
- قواره پیراهن مردانه: ۲ متر در ۱۲۰ سانتی متر است.
- قواره استاندارد شال: ۷۰ الی ۱۸۰ سانتی متر است.
- قواره چادر مشکی: معمولا با ۵ متر موجود است.
- قواره پارچه کت و شلوار مردانه: ۳ متر می باشد.
بررسی انواع پارچه های رایج در بازار
- پارچه پنبه ای؛ پارچه ای متنوع و محبوب
- پارچه ابریشم؛ پارچه ای زیبا و فاخر
- پارچه لینن؛ پارچه ای برای فصول گرم سال
- پارچه ساتن؛ پارچه ای لوکس و مناسب لباس شب
- پارچه پلی استر؛ پارچه ای مستحکم و با دوام
- پارچه پشم؛ پارچه پشم برای فصول سرد سال
- پارچه ریون؛ پارچه ای سبک و لخت مناسب برای لباس های رسمی
- پارچه های تور و دانتل؛ مناسب برای لباس هایی کاملا زنانه
خرید پارچه کیلویی چگونه است؟
پارچه های کیلویی، در واقع پارچه هایی هستند که از طول، کشی می باشند و اندازه گیری دقیقی برای آنها نمی توان در نظر گرفت. به دلیل اینکه نخ های این پارچه ها کشی است، در متر زدن اندازه دقیقی به ما نخواهند داد؛ از این رو نمی توان به صورت متری آنها را به فروش رساند. به طور مثال در صورتی که یک پارچه اسکاچی به شکل کیلویی به فروش برسد، حدودا هر کیلو ۴ متر و ۲۰ سانت پارچه در اختیار خریدار قرار می دهد.
بررسی خرید پارچه متری
در اکثر مواقع پارچه ای که انتخاب می کنید به صورت متری به فروش می رسد. متراژ انواع پارچه ها در عرض خود معمولا متفاوت است اما به صورت تقریبی می توان گفت که عرضی حدود ۱۵۰ سانتی متر دارند. البته پارچه هایی وجود دارند که عرض آنها ۲ یا ۳ متر است. این پارچه ها بیشتر برای آستر دوزی یا ملحفه استفاده می شوند.
ضایعات پارچه و خرید و فروش آن
ضایعات پارچه ، در واقع تکه پارچه هایی هستند که از برش و دوخت لباس ها، انواع پارچه های قدیمی شده و سر قیچی ها بدست می آیند. پارچه های بی کیفیت، ته طاقه هایی که کمتر از یک متر هستند و نمونه کارها نساجی ها هم جز ضایعات هستند. ضایعات پارچه در حقیقت فقط برای مردم کاربردی ندارند، اما کارایی های دیگری دارند. این پارچه ها اهمیت بالایی برای تولیدی ها و نساجی ها دارند. اطلاعات کامل راجع به خرید و فروش ضایعات پارچه را می توانید به صورت کامل از نساجی آیری پیگیری نمایید.